Numărul 4 / 2016 STUDII
TRĂSĂTURILE DEFINITORII ALE CONTRACTULUI INDIVIDUAL DE MUNCĂ
Felicia Roșioru*
Résumé: Les traits définitoires du contrat de travail. Le travail humain se manifeste dans des hypothèses variées, dont les implications juridiques sont très diverses. L’activité productive humaine est protégée par les normes du droit du travail si la prestation du salarié este accomplie dans certains circonstances, habituellement appelées critères du contrat de travail. En Roumanie, ces critères ont été élaborés initialement par la doctrine et ils ont été ensuite légalement consacrés par le Code des impôts. Parmi ces critères – éléments essentiels du rapport juridique de travail dépendent - on peut nommer le fait que le travail est exécuté selon les instructions et sous le contrôle d'une autre personne, selon un horaire déterminé ou sur le lieu spécifié ou accepté par la personne qui requiert le travail; qu'il est effectué uniquement ou principalement pour le compte d'une autre personne; qu'il doit être accompli personnellement par le travailleur; qu'il présente une certaine continuité ou qu'il implique la fourniture d'outils, ou de matériaux par la personne qui requiert le travail et l'absence de risques financiers pour le travailleur; que la rémunération du travailleur est périodiquement payée. Pour établir l’existence d’un rapport juridique de travail dépendent, ces critères sont souvent analyses de manière conjuguée. Parmi ces éléments essentiels du contrat de travail, c’est le critère de la subordination du celui que effectue le travail qui permet d’établir, sans équivoque, l’existence d’un rapport juridique de travail dépendent.
Mots clefs :subordination, contrat de travail, critères légaux, critères doctrinaux, rapport juridique de travail dépendent Cuvinte cheie: subordonare, contract individual de muncă, criterii legale, criterii doctrinare, raport juridic de muncă dependentă
Contrar denumirii sale, dreptul muncii nu guvernează toate activitățile productive umane, iar obiectul său nu privește ansamblul reglementărilor referitoare la muncă. Pentru a înlătura echivocul generat de denumirea sa, o primă problemă este legată de tipul de activitate sau, mai exact, de condițiile în care trebuie să fie prestată munca pentru ca cel care muncește să aibă calitatea de salariat și să poată beneficia de protecția conferită de ansamblul de reglementări reunite sub denumirea de drept al muncii.
Începând cu sfârșitul secolului al XIX-lea și cu începutul celui de-al XX-lea secol, raporturile de muncă subordonate au fost reglementate prin norme de drept, relațiile sociale în cauză constituind raporturi juridice de muncă, elementul generator fiind reprezentat de încheierea unui contract individual de muncă. Astfel, dreptul muncii ar reprezenta în primul rând dreptul contractelor individuale de muncă[1], dar și al raporturilor conexe acestora, precum formarea profesională, sănătatea și securitatea în muncă, jurisdicția muncii, inspecția muncii. Aceste raporturi conexe derivă din încheierea contractului menționat sau asigură condițiile pentru desfășurarea acestuia[2]. Așadar, pe de-o parte, raporturile de muncă guvernate de dreptul omonim îmbracă forma relației individuale dintre angajator și salariat, concretizată în contractul individual de muncă. Aceste raporturi poartă denumirea de drept individual al muncii. De asemenea, raporturile de muncă se manifestă și prin relația dintre sindicate și patronate (denumite și organizații de angajatori), concretizate, în esență, în dreptul la informare, la consultare și la negociere colectivă, inclusiv garantarea efectelor acesteia, obligația de a respecta prevederile contractului colectiv de muncă. Aceste raporturi poartă și denumirea de drept colectiv al muncii[3]. În doctrina română s-a conturat și concepția unui drept public al muncii, care privește, ca obiect principal, raporturile de serviciu ale funcționarilor publici[4].
Așadar, o parte din ipostazele activității productive umane pot fi scoase de sub tutela dreptului muncii, care nu ia în considerare, pe lângă voluntariat, nici munca pentru sine, în gospodăria proprie sau munca independentă ori a așa-numiților liber –profesioniști, ci privește doar munca subordonată, activitatea desfășurată sub autoritatea beneficiarului muncii (angajatorul)[5]. Formulând aceste precizări preliminare, vom analiza trăsăturile definitorii ale contractului individual de muncă mergând, mai întâi, pe firul istoriei, pentru a surprinde evoluția acestuia și a concepției despre muncă (I), știut fiind că istoria își pune amprenta asupra instituțiilor juridice. În partea a doua ne vom apleca asupra criteriilor contractului individual de muncă, stabilite doctrinar sau legal, la nivel național sau internațional, în dreptul intern și în dreptul comparat (II).
În această primă parte, analiza muncii și a semnificațiilor ei juridice (1), precum și a evoluției contractului individual de muncă (2) ne vor permite să precizăm și să explicăm aspectele specifice legate de caracterul imperativ al normelor de drept al muncii referitoare la drepturile salariaților, precum și cele legate de conceptul de ordine publică socială (3).
Etimologic, se apreciază că termenul „muncă” provine din limba slavă (monka); acest termen avea conotația de supliciu sau martiriu[12]. De asemenea, se consideră că originile acestui termen ar fi legate de cuvântul din limba latină (lavor), care desemna, într-un prim sens, efort sau osteneală. Într-un al doilea sens, lavor avea semnificația suferinței, nenorocirii sau a necazului, vizând activități impuse persoanei. Această accepțiune era legată de specificul relațiilor de muncă în Roma antică, prestatorul de muncă fiind intim legat de stăpân, care beneficia de pe urma activității acestuia fără a-i plăti vreo remunerație[13]. Într-o opinie mai radicală, termenul provine din tripalium (lat.), care în Roma Antică reprezenta un instrument de tortură, iar în Evul Mediu reprezenta un instrument de imobilizare a cailor, pentru a fi înfierați (marcați cu fier roșu)[14]. Dincolo de ideea extremă de tortură, pe care nu am dori să o inoculăm omului modern, este în general acceptat, tradițional, faptul că, cel puțin în anumite etape ale evoluției societății, munca prezenta o conotație a suferinței sau, am prefera să spunem noi, a efortului.
Evoluția conceptului de muncă s-a produs în contextul evoluției principiilor morale, al educației și al eticii sociale, de la disprețul societății, fiind considerată nedemnă și degradantă, la „un comandament moral al umanității”[18]. Biblic, munca era o pedeapsă a fratricidului, Cain fiind condamnat la munca veșnică și neroditoare. În antichitate, existența sclaviei a condus la dispreț față de munca servilă, constând în producerea celor necesare corpului[19]. În orânduirea sclavagistă, munca fizică era destinată celor de la periferia societății, iar dreptul de viață și de moarte al stăpânului asupra sclavului aflat în proprietatea sa (ius vitae necisque) făcea inutilă reglementarea juridică a raporturilor de muncă. Sclavii erau obligați să muncească, pedepsiți, vânduți sau chiar omorâți[20]. În mod similar, în feudalism, relațiile sociale de muncă reprezentau un reflex al dreptului de proprietate, iobagul fiind un accesoriu al proprietății[21]. Evoluția societății și schimbarea condițiilor de viață au condus la a considera munca o necesitate, activitatea umană - fizică sau intelectuală - reprezentând condiția progresului individual și social.
Contractul locatio operarum et operis (locațiunea serviciilor) a apărut în dreptul roman la momentul în care s-a separat munca, în sens de valoare economică, de ființa muncitorului[26]. Trebuie să menționăm, însă, că în prima etapă, prestarea muncii fizice de către sclavi absorbea întreaga personalitate a acestora; munca nefiind remunerată, nu reprezenta un obiect de schimb în raporturile private[27]. Separarea muncii de persoana lucrătorului s-a realizat prin remunerarea acesteia, fiind necesară o figură juridică adecvată, care să beneficieze de acțiuni menite să garanteze exercitarea ei efectivă[28]. În cadrul locatio conductio[29], dreptul roman distingea între locatio operis faciendi, conductio operarum și locațiunea de lucruri (locatio rei). În locatio (conductio) operis, conductor sau redemtor operis se obliga să execute o lucrare, o operă pentru locator operis, în schimbul unei plăți[30], fiind avut în vedere rezultatul final al activității sale; dimpotrivă, în locatio conductio operarum, lucrătorul (locator) presta un serviciu sau o muncă în favoarea patronului (conductor), în schimbul unei remunerații (merces)[31], fiind avută în vedere munca în sine și nu rezultatul ei[32]. Locatio operarum reprezenta contractul de închiriere a diverselor servicii, putând însă face obiectul său doar munca necalificată[33].
Intervenția statului pentru reglementarea raporturilor juridice de muncă a devenit necesară, iar legile speciale prin care s-au stabilit drepturile și obligațiile părților au utilizat denumirea de contract individual de muncă, în locul celei de locațiune a serviciilor, care exprima în mod clar ideea de închiriere a forței de muncă oferită de altă persoană. Această schimbare a fost determinată de evoluția concepției privind munca: aceasta nu mai era considerată o marfă[35], astfel că nu mai putea face obiectul unui contract de închiriere sau de vânzare[36]. Astfel, în antiteză cu individualismul care guverna dispozițiile Codului civil, în ceea ce privesc raporturile de muncă au fost adoptate norme care stabileau drepturile și obligațiile părților, ca expresie a solidarității sociale. Datorită inegalității juridice și economice a părților, intervenția legiuitorului a fost în scopul protecției salariaților, libertatea de a contracta fiind diminuată, iar autonomia de voință limitată.
Astfel se explică faptul că, deși s-a cristalizat relativ târziu, dreptul muncii prezintă o importanță aparte în sistemul juridic. Finalitatea sa umană și socială, respectiv de protecție a drepturilor salariatului este esențială[38], echilibrând juridic poziția celor două părți[39] și determinând, de exemplu, conținutul normelor de drept al muncii, tendința spre protecția părții slabe, interpretarea regulilor într-un sens favorabil salariatului și nevoia de a concilia viața profesională cu viața personală a acestuia. Ea explică și conceptul de ordine publică socială, care autorizează, în ceea ce privesc drepturile salariaților, doar derogările favorabile acestora. Evoluția contractului individual de muncă și a reglementărilor specifice dreptului omonim subliniază importanța precizării criteriilor pentru a diferenția natura civilă sau de drept al muncii a contractelor în care o persoană prestează servicii alteia sau efectuează lucrări al căror beneficiar este o altă persoană. Statutul de salariat, respectiv de angajator atrag o serie de drepturi și obligații prevăzute de lege, dar implică și o limitare a libertății de a contracta. Salariatul nu poate, la momentul încheierii contractului individual de muncă sau pe parcursul acestuia, să renunțe la drepturile minimale prevăzute de lege; încheierea contractului este caracterizată de formalism și însoțită de o obligație strictă de informare; modificarea și încheierea contractului sunt supuse unor reguli derogatorii stricte; angajatorul poate să îl sancționeze disciplinar pe salariatul care nu își execută în mod culpabil contractul individual de muncă, încălcând regulile de disciplină a muncii. Inegalitatea juridică a părților marchează regimul aplicabil contractului individual de muncă, regim derogatoriu, centrat în special pe protecția salariatului, regim căruia i se adaugă o serie de obligații fiscale și de măsuri de asigurare a sănătății și securității în muncă. În acest context, în acord cu Recomandarea nr. 198 din 2006 a Organizației Internaționale a Muncii, este necesară clarificarea criteriilor care impun încadrarea unui raport în cadrul căruia se prestează munca în sfera de cuprindere a dreptului muncii.
Calificarea contractului individual de muncă este indisponibilă, iar aceasta este determinată în esență de prestarea muncii în condiții de subordonare, în schimbul unui salariu[43].
Mai mult, potrivit art. 38 Codul muncii, salariații nu pot renunța la drepturile ce le sunt recunoscute prin lege; orice asemenea tranzacție prin care se urmărește renunțarea la aceste drepturi sau limitarea lor este lovită de nulitate. Salariații nu pot așadar limita exercițiul sau renunța în mod valabil, de exemplu, la dreptul lor la plata integrală a salariului, la repausul săptămânal sau la concediul de odihnă, la dreptul lor la sănătate și securitate în muncă sau la condițiile specifice și limitele în care ar putea fi obligați la repararea prejudiciului cauzat angajatorului.
Consacrarea caracterului imperativ al nivelului minim al drepturilor salariaților – de la care nu se poate, așadar, deroga în sens defavorabil acestora - se încadrează în conceptul de ordine publică socială, componentă a ordinii publice. Ordinea publică socială desemnează „ansamblul de norme juridice dintr-un anumit stat prin care – ca expresie a interesului general și având drept finalitate pacea socială – se reglementează asigurarea condițiilor decente pentru munca și viața cetățenilor săi, inclusiv pentru categoriile defavorizate”[44]. Conform prevederilor constituționale, statul român este un stat social, ordinea publică socială constituind astfel un obiectiv permanent al acestuia.
Contractul individual de muncă presupune realizarea unui acord de voințe între angajator și salariat. Însă, spre deosebire de alte contracte de drept privat, prevederile legale privind încheierea, executarea și încetarea lui sunt extrem de riguroase, în scopul de a asigura protecția salariatului. Din această perspectivă, conjugată cu sancţiunile contravenţionale şi fiscale pe care le pot suporta părţile în cazul ascunderii naturii juridice sau calificării eronate a contractului încheiat, determinarea elementelor (criteriilor) care indică prezenţa unui contract individual de muncă dobândesc o importanță deosebită. În această parte vom analiza, mai întâi, principalele elemente de diferențiere a contractului individual de muncă față de contractele civile (1), pentru a preciza, mai apoi, criteriile relației de muncă potrivit Organizației Internaționale a Muncii (2) şi cele prevăzute de Codul fiscal, care pot conduce la stabilirea naturii juridice reale a raporturilor dintre părţi şi la recalificarea convenției civile în contract individual de muncă (3). În acest cadru, vom analiza mai întâi definiția activității dependente (3.1.), reglementată legal în perioada 2010 – 2015 şi definiţia activităţii independente (3.2.), conform criteriilor precizate în prezent de Codul fiscal, prezentând, la final, consecințele recalificării, respectiv sancțiunile aplicabile în cazul ascunderii naturii juridice sau calificării eronate a contractului încheiat (4)
Această definiție legală este considerată de doctrină[45] ca având un vădit caracter unilateral deoarece se subliniază doar obligația uneia din părți (a salariatului), cealaltă parte având doar o obligație ce poate fi dedusă din text. În realitate, pe lângă plata salariului, angajatorul are o serie de obligații complexe constând în asigurarea condițiilor de muncă. Una din definițiile acceptate în general la nivel doctrinar[46] este cea potrivit căreia un contract individual de muncă este un act juridic bilateral prin care o parte, denumită salariat (întotdeauna o persoană fizică), se obligă să presteze o muncă sub controlul și autoritatea celeilalte părți, denumită angajator (persoană fizică sau juridică), în schimbul obligației acesteia de a-i asigura prestarea muncii în condiții adecvate, a sănătății și securității în muncă, și de a-i plăti un echivalent bănesc denumit salariu.
Așadar, principalul element de diferență între contractul individual de muncă și un contract civil este determinat de poziția de autoritate a angajatorului, respectiv de subordonarea salariatului. Subordonarea poate fi de ordin intelectual, salariatul respectând ordinele stricte ale angajatorului său în ceea ce privește prestarea efectivă a muncii sau de ordin organizatoric-administrativ, salariatul respectând în esență programul de lucrul și locațiile stabilite de angajatorul său. În nici un alt contract guvernat de norme de drept privat, ca o trăsătură constantă, determinantă, o parte nu îi poate da ordine celeilalte părți, nu poate controla activitatea acesteia și mai ales nu o poate sancționa. Există și în dreptul civil mecanisme care îndeplinesc și un scop subsidiar sancționator, dar acestea au întotdeauna o funcție principală de apărare (precum excepția de neexecutare a contractului sau rezoluțiunea) ori de prestabilire convențională a întinderii prejudiciului (precum clauza penală). Or, în dreptul muncii, prerogativa disciplinară a angajatorului se cumulează cu dreptul de a obține repararea prejudiciului cauzat de salariat prin neexecutarea contractului, prerogativa disciplinară îndeplinind exclusiv o funcție sancționatorie și educativă. Pe lângă criteriul subordonării salariatului[47], acesta muncește în numele angajatorului său, folosind baza materială a acestuia. Prin opoziție, lucrătorii independenți își organizează singuri munca și programul de lucru și își procură singuri instrumentele necesare desfășurării activității.
În contractele civile, munca este prestată pentru același client în mod ocazional, temporar, fiind vorba de regulă despre contracte uno ictu. Activitatea este prestată pentru același beneficiar, pentru o perioadă determinată (de regulă, o perioadă scurtă); principiul este acela al încheierii contractului pe durată determinată deoarece se consideră că o perioadă nedeterminată ar aduce atingere însăși libertății persoanei, angajamentele perpetue fiind prohibite de lege. În contractul individual de muncă, aceasta se prestează cu caracter de continuitate, deoarece contractele de muncă sunt contracte cu executare succesivă, iar activitatea este prestată pentru același angajator, de regulă pe durată nedeterminată. În prezent, acest ultim criteriu nu mai este un atât de relevant, deoarece se pot încheia și contracte individuale de muncă pe durată determinată, în cazurile și în condițiile prevăzute de Codul muncii. Contractul individual de muncă încetează de regulă în mod unilateral (prin concediere sau demisie), cu respectarea procedurii legale. Încetarea contractului prin acordul părților, deși permisă și reglementată, este relativ rar întâlnită în raporturile de muncă. Contractele civile pot fi încheiate și cu titlu gratuit, însă contractul individual de muncă este întotdeauna cu titlu oneros, remunerația reprezentând un element esențial al acestuia. Plata se realizează periodic și poartă denumirea specifică de salariu[49]. Ca o concluzie preliminară, așa cum s-a remarcat[50], contractul individual de muncă păstrează cele patru elemente reținute de juriștii romani în cazul locatio operarum, și anume: prestarea unei munci, subordonarea salariatului față de angajatorul său, elementul temporal și plata remunerației sub forma salariului[51].
Subordonarea, element definitoriu pentru determinarea existenței unui contract individual de muncă și aplicarea regimului juridic corespunzător, este întâlnit, pe lângă dreptul român, cel puțin în Franța, Italia, Spania, Portugalia, Austria, Belgia, Danemarca, Finlanda, Grecia și Luxemburg[56]. În dreptul francez, subordonarea reprezintă mai mult decât un simplu criteriu al contractului individual de muncă, fiind „sufletul”[57] acestuia, elementul constant, determinant și flexibil care indică existența unui raport de muncă subordonată[58]. Aspectele de fapt – indicii ale subordonării au fost stabilite jurisprudențial, deoarece contractul individual de muncă nu beneficiază de o definiție legală. În dreptul portughez, subordonarea reprezintă un element personal, subiectiv, intim legat de cel care prestează munca și se supune prerogativelor organizatorice, normative și de control ale altei persoane[59]. Un alt criteriu utilizat este legat de faptul că, beneficiar al autorității, angajatorul este cel care pune la dispoziție baza materială, instrumentele necesare prestării muncii de către salariați, suportând riscul activității prestate[60]. Acest criteriu este utilizat în special în Common Law, în cadrul unuia dintre „testele” utilizate de judecătorul național pentru a verifica existența unui raport de muncă dependentă și a statutului de salariat (testul „realității economice”). În Marea Britanie, jurisprudența a extins „testele” (criteriile) utilizate în scopul menționat, recurgând în prezent la testul controlului, al integrării, al realității economice și al reciprocității obligațiilor[61]. Simpla subordonare (administrativă, de exemplu), nu este suficientă în unele state europene, acest criteriu fiind conjugat cu faptul că cel care prestează munca se integrează și devine parte a unui colectiv de angajați din cadrul angajatorului. Este în special cazul Italiei, existența raportului de subordonare presupunând verificarea specificității activității celui care prestează munca raportat la obiectul de activitate al angajatorului și a gradului de concordanță dintre prestația executantului sarcinii de muncă cu nevoile întreprinderii[62]. Ca un element comun, pentru munca prestată, cu caracter succesiv, salariatul are dreptul la plata (periodică) a unui salariu. În ceea ce ne privește, apreciem că cea mai completă definiție a salariatului este furnizată de articolul 1.1 din Statutul spaniol al lucrătorilor (Estatuto de los Trabajadores), reprezentând persoana care își asumă obligația de a munci, în schimbul unei remunerații, în numele și în beneficiul altei persoane, în cadrul organizatoric și sub direcția altei persoane sau entități, numită angajator[63]. Cele cinci elemente definitorii ale contractului individual de muncă ar fi: faptul că munca este asumată de persoana care o prestează (voluntariedad), în numele și în beneficiul altei persoane (ajenidad), că munca este prestată personal (personalidad) și este remunerată (remunerabilidad), salariatul fiind subordonat (dependecia) angajatorului său.
În acest sens, printre altele, politica națională trebuie să combată raporturile de muncă deghizate în forma altor aranjamente contractuale care ascund adevărata natură juridică a raportului în cauză, având ca efect privarea salariatului de protecția care i se datorează. De asemenea, stabilirea existenței unui raport de muncă ar trebui să se întemeieze în primul rând pe aspecte de fapt privind prestarea muncii sau remunerarea lucrătorului, indiferent de modul în care este caracterizată convențional relația de muncă (aspect denumit în general principiul priorității faptelor[64]).
De asemenea, printre criteriile existenței unui raport de muncă se numără și plata periodică a remunerației lucrătorului; faptul că aceasta constituie sursa unică sau principală de venit a acestuia; anumite beneficii în natură, cum ar fi hrană, cazare sau transport; recunoașterea unor drepturi, cum ar fi cel la repaus săptămânal și concediu anual, plata călătoriilor întreprinse de lucrător în scopul de a efectua munca de către partea solicitantă de lucru (angajator) ori lipsa riscurilor financiare pentru lucrător.
De asemenea, statele membre trebuie să asigure accesul efectiv al celor în cauză, în special angajatori și lucrători, la proceduri și mecanisme adecvate, rapide, ieftine, corecte și eficiente de soluționare a litigiilor în ceea ce privește existența și termenii unei relații de muncă. În același scop, statele membre ar trebui să stabilească prin legislația națională o prezumție legală în sensul existenței unui raport de muncă ori de câte ori există unul sau mai mulți indicatori caracteristici ai acestui raport[66].
În ceea ce privesc criteriile legale ale muncii subordonate sau ale activității dependente - în afara elementelor ce se deduc din definiția contractului individual de muncă și din reglementarea drepturilor și obligațiilor angajatorului și salariaților - acestea se găsesc în Codul fiscal, și nu în mod expres în legislația muncii. În prezent, autoritățile fiscale au competența de a recalifica un contract civil în contract individual de muncă. Opţiunea legiuitorului este însă nenaturală, fiind îndreptăţite să aprecieze existenţa elementelor caracteristice ale raportului de muncă persoane a căror competenţă principală este legată de stabilirea impozitelor, taxelor şi contribuţiilor obligatorii. Apreciem însă că aceeași recalificare poate fi dispusă de instanță la cererea salariatului.
Aceste dispoziții ne ocazionează câteva observații. În primul rând, definițiile date erau circulare: activitatea independentă este cea care nu e dependentă (!), iar aceasta din urmă este determinată de existența unui contract individual de muncă sau a raportului angajator/angajat. Însă dincolo de denumirea dată de părți contractului dintre ele, este importantă precizarea criteriilor a căror prezență atrag calificarea acestuia drept contract individual de muncă. În acest sens, ca urmare a modificării din anul 2010 a Codului fiscal[67], art. 7 alin. 1 pct. 2 subpunctul 2.1 preciza că orice activitate poate fi reconsiderată ca activitate dependentă dacă îndeplinea cel puțin unul dintre criteriile enumerate de actul normativ[68].
Potrivit prevederilor exprese ale Codului fiscal, contractul încheiat reprezenta un contract individual de muncă dacă „beneficiarul de venit se afla într-o relație de subordonare față de plătitorul de venit, respectând condițiile de muncă impuse de acesta, precum atribuțiile ce îi revin și modul de îndeplinire a acestora, locul desfășurării activității, programul de lucru”. Analiza acestui criteriu ne permite să constatăm că subordonarea poate fi de natură intelectuală (atribuțiile concrete și modul de îndeplinire a acestora), dar și de ordin administrativ (respectarea unui anumit program de lucru, a locului concret de prestare a muncii etc. De exemplu, cei care lucrează în construcții, în domeniul confecțiilor etc. sunt supuși unei subordonări intelectuale, în sensul că atribuțiile lor legate de procesul muncii sunt mult mai precis stabilite; în schimb, medicii, de exemplu, beneficiază de o relativă autonomie în prestarea activității, dar sunt supuși unei subordonări administrative, în sensul respectării programului de lucru și a locului de desfășurare a activității);
În acord cu Recomandarea Organizației Internaționale a Muncii nr. 198 din 2006 privind raportul de muncă, de îndată ce plătitorul de venit asigura condițiile tehnice și organizatorice necesare pentru prestarea muncii, așadar condițiile corespunzătoare de muncă, inclusiv din perspectiva protecției sănătății și securității celui care o prestează (echipament special de lucru sau de protecție), acest aspect era suficient pentru calificarea contractului ca fiind unul de muncă. Pe de-o parte, asigurarea condițiilor tehnice și organizatorice adecvate pentru prestarea muncii este una din obligațiile ce îi revin angajatorului (art. 40 alin. 2 lit. b Codul muncii). Pe de altă parte, acest criteriu corespunde concepției potrivit căreia angajatorul este proprietar al mijloacelor de producție, iar salariatul contribuie doar cu prestația fizică sau cu capacitatea sa intelectuală, nu și cu capitalul propriu[69].
În ceea ce ne priveşte, apreciem că acest criteriu în sine nu era suficient sau determinant, în măsura în care privea doar suportarea cheltuielilor de deplasare. Există situații în care, și în cadrul unor contracte civile, de exemplu în cazul profesiilor liberale, clientul suportă cheltuielile de deplasare în altă localitate ale avocatului (fără ca acest aspect să fie suficient pentru recalificarea convenției în contract individual de muncă, în absenţa subordonării celui care prestează munca sau serviciul contractat). De aceea, apreciem că criteriul trebuia considerat îndeplinit doar dacă, în mod constant, beneficiarul muncii suporta cheltuielile de deplasare ale celui care presta munca, în interesul desfășurării acesteia, plata ocazională a cheltuielilor de deplasare fiind insuficientă pentru recalificarea convenției civile în contract individual de muncă. În schimb, în ceea ce privește diurna (indemnizația de delegare sau de detașare), aceasta reprezintă o obligație a angajatorului, specifică raporturilor de muncă, iar delegarea și detașarea reprezintă modalități de modificare a locului muncii specifice contractului individual de muncă.
Acest criteriu se întemeia pe faptul că cei care prestează munca în mod independent și în interes propriu suportă cheltuielile aferente acestei activități și își achită singur contribuțiile obligatorii pentru a putea beneficia de asigurare în sistemul de asigurări de sănătate, de concedii plătite sau de pensie. Pe de altă parte, acordarea concediului de odihnă și plata corespunzătoare a indemnizației de către angajator reprezintă elemente specifice raporturilor de muncă.
În ceea ce privesc ultimele două criterii prevăzute în reglementarea anterioară a Codului fiscal, apreciem că acestea nu erau suficiente, ele însele, pentru recalificarea convenţiilor civile în contracte individuale de muncă, în condiţiile unei independenţe reale, intelectuale sau administrative, în prestarea muncii. Ele privesc mai degrabă aspecte conexe raporturilor de muncă, care, conjugate cu primele două criterii, permiteau stabilirea fără echivoc a naturii raporturilor juridice dintre părţi. Considerăm, aşadar, că îndeplinirea unuia singur din ultimele două criterii prevăzute de Codul fiscal nu puteau conduce, contrar prevederilor acestuia, la stabilirea naturii juridice reale a raporturilor care implică prestarea muncii în schimbul unei remuneraţii. Concluzionând, apreciem că prestarea muncii subordonate, cu caracter de continuitate, reprezintă marca distinctivă a raporturilor de muncă și factorul declanșator al obligativității încheierii contractului individual de muncă. De îndată ce salariatul prestează, cu caracter de continuitate, muncă în subordinea și în folosul angajatorului, în schimbul unui salariu, utilizând baza materială a angajatorului, suntem în prezența unui contract individual de muncă, indiferent de denumirea pe care părțile o dau contractului dintre ele. O asemenea situație dă dreptul instituțiilor competente sau instanței, la cererea salariatului, să recalifice convenția în contract individual de muncă.
Pe de altă parte, reglementarea actuală din Codul fiscal, prin opoziţie cu cea anterioară cuprinsă în acelaşi act normativ, nu mai stabileşte o prezumţie legală a muncii dependente, specifică raporturilor guvernate de dreptul muncii, generate de încheierea contractului individual de muncă, ci constatarea existenței acesteia se realizează printr-o interpretare per a contrario a dispozițiilor Codului fiscal.
În ceea ce ne priveşte, apreciem că impunerea condiției întrunirii cumulative a celor trei componente, prin H.G. nr. 1/2016, este excesivă. Faptul că cel care prestează munca are posibilitatea de a alege locul de desfășurare a activității, chiar dacă, în concret, se deplasează la sediul beneficiarului (în cazul avocatului sau al antreprizei de construcții, de exemplu), reprezintă un element al independenței ce caracterizează prestarea muncii. De asemenea, persoana care prestează muncă în mod independent dispune de libertatea de a-și stabili singură programul de lucru. De asemenea, apreciem că libertatea de a stabili modul de desfășurare a activității reprezintă elementul determinant care caracterizează prestarea în mod independent a muncii (absența subordonării intelectuale), astfel încât, dacă acest element este prezent, contractul în cauză nu ar putea fi recalificat în contract individual de muncă.
În ceea ce ne priveşte, apreciem că stipularea unei clauze de exclusivitate poate reprezenta indiciul subordonării, persoana care prestează munca punând la dispoziţia beneficiarului întreaga sa capacitate de muncă. Dimpotrivă, simpla libertate de a presta muncă în beneficiul mai multor clienţi poate fi iluzorie dacă persoana în cauză munceşte un număr ridicat de ore pe zi, cu caracter de continuitate, pentru acelaşi beneficiar.
Unul din elementele determinate ale raporturilor de muncă subordonată (specifice contractului individual de muncă) constă în utilizarea, exclusivă sau cu titlu principal, a bazei materiale a angajatorului de către salariat în prestarea muncii. Dimpotrivă, cel care prestează muncă în mod independent utilizează propriul său capital. În ceea ce ne priveşte, apreciem că punerea uneori la dispoziție de către client, în contractul de antrepriză, a materialului său pentru executarea lucrării, nu echivalează cu utilizarea bazei materiale a clientului, uneltele necesare executării lucrării, spațiul dotat corespunzător etc. aparținând celui care prestează munca în mod independent.
Analizând dispoziţiile legale, constatăm că faptul că persoana care prestează munca face parte dintr-un asemenea corp sau ordin profesional (precum Uniunea Avocaților din România, Uniunea Națională a Notarilor Publici din România, Uniunea Națională a Practicienilor în Insolvență din România, Ordinul Arhitecților din România, Colegiul Medicilor din România, Colegiul Farmaciștilor din România etc.) nu este în sine suficient pentru a pune persoana respectivă la adăpost față de recalificarea contractelor încheiate cu clienții săi în contracte individuale de muncă, dar reprezintă un criteriu (un indiciu) în sensul independenței în prestarea muncii.
Așadar, la momentul negocierii și apoi al redactării contractului care privește prestarea muncii de către o parte, trebuie precizate elementele necesare pentru a stabili natura reală a contractului încheiat, prin clauze precise, nesusceptibile de interpretare.
Pe de altă parte, criteriile prevăzute de Codul fiscal nu fac referire la continuitatea în prestarea muncii, cu excluderea aspectelor ocazionale, nesusceptibile să influențeze natura activității desfășurate. De asemenea, acestea nu fac referire la integrarea persoanei care prestează munca în colectivul beneficiarului acesteia. Or, potrivit jurisprudenței Curții de Justiție a Uniunii Europene[72], activitatea economică a unei persoane are un caracter independent atunci când respectiva activitate nu este integrată în mod organic într-o întreprindere sau într-un organ al administrației publice; persoana în cauză dispune de resursele materiale și umane pentru exercitarea activității profesionale, beneficiind de libertatea de organizare a acesteia; riscul economic al activității este suportat de această persoană[73]. Însă, cel mai important, prevederile Codului fiscal ignoră faptul că subordonarea intelectuală reprezintă marca, trăsătura definitorie a contractului individual de muncă. Din punctul de vedere al calificării raporturilor juridice care presupun prestarea muncii, orice altă formă de libertate este iluzorie în prezența subordonării intelectuale, permanente, a celui care își pune forța de muncă în serviciul altuia.
Cel mai frecvent, angajatorul este cel care impune această simulare, profitând de postura de autoritate de care se bucură în raporturile de muncă. De aceea, Codul muncii sancționează, pe de-o parte, contravențional fapta angajatorului care primește la muncă până la 5 persoane fără încheierea în scris unui contract individual de muncă, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei pentru fiecare persoană identificată (art. 260 lit. e Codul muncii)[74]. Pe de altă parte, răspunde penal angajatorul care primește la muncă mai mult de 5 persoane, indiferent de cetățenia acestora, fără încheierea unui contract individual de muncă. Fapta angajatorului se sancționează cu închisoare de la unu la 2 ani sau cu amendă penală (art. 264 alin. 3 din Codul muncii), iar în cazul în care munca prestată de persoana aflată în această situație este de natură să îi pună în pericol viața, integritatea sau sănătatea, pedeapsa este închisoarea de la 6 luni la 3 ani (art. 265 alin. 3 din Codul muncii). În cazul săvârșirii acestor infracțiuni, instanța de judecată poate dispune și aplicarea uneia dintre pedepsele complementare prevăzute la art. 265 alin. 4 Codul muncii[75], care poate consta inclusiv în închiderea temporară sau definitivă a punctului ori punctelor de lucru în care s-a comis infracțiunea sau retragerea temporară ori definitivă a unei licențe de desfășurare a activității profesionale în cauză, dacă acest lucru este justificat de gravitatea încălcării. Potrivit legislației române, și salariatul care prestează muncă fără încheierea unui contract individual de muncă este sancționat contravențional cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei (art. 260 lit. f din Codul muncii).
Considerăm însă nefericită opțiunea legiuitorului de a stabili cine are calitatea parte a unui contract în care se desfășoară o activitate dependentă și, în ultimă instanță, sfera de cuprindere a contractului individual de muncă, prin indicarea trăsăturilor sale definitorii, decurgând dintr-o interpretare per a contrario a dispozițiilor Codului fiscal şi nu în mod expres în legislaţia muncii. Pe de altă parte, criteriile reglementate legal nu fac referire la continuitatea în prestarea muncii, cu excluderea aspectelor ocazionale, nesusceptibile să influențeze natura activității desfășurate şi nici la integrarea persoanei care prestează munca în colectivul beneficiarului acesteia. Deşi reglementează ca un criteriu distinct subordonarea, ca element care permite stabilirea naturii juridice a unui raport de muncă, prevederile Codului fiscal ignoră faptul că subordonarea intelectuală reprezintă marca, trăsătura definitorie a contractului individual de muncă. Din punctul de vedere al calificării raporturilor juridice care presupun prestarea muncii, orice altă formă de libertate este iluzorie în prezența subordonării intelectuale, permanente, a celui care își pune forța de muncă în serviciul altuia.
* Lector dr., Facultatea de Drept a UBB Cluj-Napoca; rosiorufelicia@yahoo.com. [1] E. Cristoforeanu, Teoria generală a contractului individual de muncă, Editura Curierul Judiciar, București, 1937, p. 8; S. Ghimpu, Al. Țiclea, Dreptul muncii, Casa de editură și de presă „Șansa” S.R.L., București, 1994, p. 6. [2] S. Ghimpu, Dreptul muncii, Editura Didactică și Pedagogică, București, 1985, p. 4. [3] M. Țichindelean, Dreptul colectiv al muncii, Editura Universul Juridic, București, 2015, p. 12. [4] Al. Țiclea, (coordonator), L. Georgescu, A. Cioriciu Ştefănescu, B. Vlad, Dreptul public al muncii, Editura Wolters Kluwer România, Bucureşti, 2010, p. 30. Autorii precizează însă că în dreptul elvețian şi cel italian, dreptul public al muncii desemnează mai degrabă ordinea publică de protecție instituită în beneficiul salariaților (p. 29). [5] Al. Țiclea, (coordonator), L. Georgescu, A. Cioriciu Ştefănescu, B. Vlad, op. cit., p. 25. [6] Potrivit Dicționarului explicativ al limbii române, munca desemnează activitatea conștientă (specifică omului), fizică sau intelectuală, îndreptată spre un anumit scop, în procesul căreia omul efectuează, reglementează și controlează prin acțiunea sa schimbul de materii dintre el și natură (modifică și adaptează lucrurile din natură) pentru satisfacerea trebuințelor sale. ♦ (la plural) lucru la câmp, lucrul câmpului; lucrări agricole. 2. (concret) folos material, bun agonisit prin lucru; agoniseală, câștig, profit. 3. efort de a realiza ceva; strădanie; ocupație, îndeletnicire. 4. (învechit și popular; la plural) torturi, cazne. 5. (învechit și popular) durere, suferință (fizică sau morală); chin. ♦ (sens curent; la plural) durerile nașterii. [7] I. T. Ştefănescu, Tratat teoretic și practic de drept al muncii, Editura Universul Juridic, Bucureşti, 2012, p. 12. [8] Al. Țiclea, Tratat de dreptul muncii, Editura Universul Juridic, Bucureşti, 2009, p. 5; idem, Dreptul muncii – ramură a dreptului, în Al. Țiclea, A. Popescu, C. Tufan, M. Țichindelean, O. Ținca, Dreptul muncii, Editura Rosetti, București, 2004, p. 5; D. Firoiu, Dreptul muncii și securității sociale, volumul I, Universitatea Independentă „Dimitrie Cantemir”, București, 1994, p. 5. [9] I. T. Ştefănescu, Munca, în I. T. Ştefănescu (coordonator), Dicționar de drept al muncii, Editura Universul Juridic, Bucureşti, 2014, p. 250. [10] „Oxigenul este singurul produs natural care satisface în întregime și desăvârșit una din nevoile omului. Pentru ca omenirea să subziste fără muncă, ar trebui ca natura să îi dea omului tot ceea ce îi este necesar, așa cum îi dă oxigenul” – J. Fourastié, Pourqoi nous travaillons, Presses Universitaires de France, Paris, 1970, p.13 apud S. Ghimpu, I. T. Ştefănescu, Ș. Beligrădeanu, Gh. Mohanu, Dreptul muncii. Tratat, volumul I, Editura științifică și enciclopedică, București, 1978, p. 9. [11] R. Gidro, Dreptul muncii, Editura Universul Juridic, Bucureşti, 2013, p. 7; S. Ghimpu, Al. Țiclea, op. cit., p. 5. [12] Al. Țiclea, Tratat de dreptul muncii, 2009, cit. supra, loc. cit. [13] R. Gidro, op. cit., p. 7. [14] S. Tourneaux, Droit du Travail, Editions Bréal, Paris, 2011, p. 11. [15] Michael Doherty, When the Working Day is Through: the End of Work as Identity?, în Work, Employment and Society, Volume 23, Issue 1, 2009, p. 84; Alain Supiot, L’identité professionnelle, în Les tendances sociales du droit contemporain, Études offertes au Professeur Jean Savatier, Presses Universitaires de France, Paris, 1992, p. 409. [16] Al. Athanasiu, L. Dima, Dreptul muncii, Editura All Beck, București, 2005, p. 1; D. Firoiu, op. cit., loc. cit.; Maria do Rosário Palma Ramalho, Direito do trabalho, Parte I, 2nd ed., Almedina, Coimbra, 2009, p. 15. [17] V. Câmpianu, Dreptul muncii, Editura Didactică și Pedagogică, București,1967, p. 8. [18] E. Cristoforeanu, op. cit., p. 10. [19] Spre deosebire de munca servilă, filosofii greci subliniau importanța „muncii nobile și libere” (artele, științele, politica și războiul) – E. Cristoforeanu, op. cit., loc. cit.; R. Gidro, op. cit., loc. cit. [20] V. Hanga, M. Jakotă, Drept privat roman, Editura Didactică și Pedagogică, București, 1964, p. 109. Din punct de vedere juridic, sclavii intrau în categoria lucrurilor, fiind priviţi ca o unealtă de producție – V. Hanga, M. Bob, Curs de drept privat roman, Editura Rosetti, București, 2005, p. 75 – 76. [21] S. Ghimpu, I. T. Ştefănescu, Ș. Beligrădeanu, Gh. Mohanu, op. cit., p. 11; Gh. Filip, C. Badea, R. Butnariu, Dreptul muncii, volumul I, Editura Junimea, Iași, p. 8. [22] Apariția relațiilor de producție capitaliste (și destrămarea celor feudale) a avut loc în Țările Române în a doua jumătate a secolului al XVIII-lea. În această perioadă, ca urmare a ponderii producției manufacturiere, a adâncirii contradicției dintre economia naturală închisă – specifică feudalismului - și cea bazată pe schimb, a crescut diviziunea socială a muncii. Relațiile capitaliste s-au dezvoltat doar în prima jumătate a secolului al XIX-lea, apariția și dezvoltarea capitalismului reprezentând un proces care a durat aproape un secol – L. P. Marcu, Apariția și dezvoltarea relațiilor capitaliste în țările române, în Istoria dreptului românesc, volumul II, partea 1, Editura Academiei, București, 1984, p. 15 [23] R. Gidro, op. cit., p. 8. [24] Potrivit art. 1470 din Codul civil din 1864, existau trei feluri de locațiuni ale lucrărilor:
[25] Astfel, în Codul civil român din 1864 a fost preluată regula instituită în favoarea burgheziei revoluționare franceze, potrivit căreia „patronul se crede pe cuvântul său pentru câtimea salariului, pentru plata salariului anului expirat şi pentru aconturile date pe anul curgător” (art. 1472). [26] Consacrarea juridică, la sfârșit de Republică și la începutul Imperiului a contractului de locațiune reprezintă momentul care a asigurat diferențierea dintre cel care presta munca și forța sa de muncă - M. Bob, Obligația contractuală în dreptul roman cu trimiteri comparative la Codul civil, Editura Universul Juridic, București, 2015, p. 176. [27] V. Hanga, M. Bob, op. cit, p. 180; E. Cristoforeanu, op. cit., p. 12. [28] Salariatul beneficia de actio locati pentru plata salariului, chiar dacă nu a putut presta munca promisă din motive independente de voința sa, iar beneficiarul muncii (patronul) avea la îndemână actio conducti pentru prestarea efectivă a serviciului promis. - E. Cristoforeanu, op. cit., loc. cit. [29] Termenul locatio avea semnificația așezării sau plasării la cineva sau într-un loc; termenul conductio însemna „a uni, a închega, a lua cu sine” – M. Bob, op. cit. p. 171. [30] V. Hanga, M. Bob, op. cit, loc. cit. [31] E. Cristoforeanu, op. cit., p. 13. [32] D. Chirică, Drept civil. Contracte speciale, Editura Lumina Lex, București, 1997, p. 245; E. Safta-Romano, Contracte civile, vol. 2, Editura Graphix, Iași, 1993, p. 146. [33] V. Hanga, M. Bob, op. cit, loc. cit. [34] E. Cristoforeanu, op. cit., p. 6. [35] Declarația privind scopurile și obiectivele Organizației Internaționale a Muncii (adoptată la Philadelphia în 194, anexată Constituției Organizației Internaționale a Muncii, adoptată în 1919, afirmă, ca finalitate fundamentală a reglementărilor de drept al muncii, că adoptarea acestora trebuie să pornească de la respectul capitalului uman și de la principiul potrivit căruia munca nu este o marfă – S. Hennion, M. Le Barbier-Le Bris, M. Del Sol, Droit social européen et international, Presses Universitaires de France, Paris, 2011, p. 8 - 9; I. T. Ștefănescu, op. cit, p. 12 – 13. [36] E. Cristoforeanu, op. cit., p. 15. [37] R. Gidro, op. cit., p. 8. [38] J. Rivero, J Savatier, Droit du travail, Presses Universitaires de France, Paris, 1987, p. 26. [39] Așa cum s-a spus într-o exprimare plastică, animată de spiritul revoluționar al desprinderii contractului individual de muncă de sub tutela dreptului civil: „Capitalistul să nu fie la discreția muncitorului sau a sindicatelor muncitorești în ce privește prestarea muncii la care este obligat, dar nici muncitorul să nu depindă de capriciile patronului tiran” - E. Cristoforeanu, op. cit., p. 11. [40] E. Peskine, C. Wolmark, Droit du travail, Hypercours, Dalloz, Paris, 2011, p. 28; Fr. Favenec-Henry, Pierre-Y. Verkindt, Droit du travail, L.G.D.J., Paris, 2011, p. 389; B. Waas, The legal definition of the employment relationship, European Labour Law Journal, Volume 1, Issue 1/2010, p. 48. [41]A se vedea, cu titlu de exemplu: CJCE, 12 februarie 1974, cauza 152/73, EU:C:1974:13, Giovanni Maria Sotgiu v Deutsche Bundespost (Sotgiu), § 5; CJCE, 31 mai 1989, cauza 344/87, EU:C:1989:226, I. Bettray împotriva Staatssecretaris van Justitie (Bettray), §16; CJCE, 26 februarie 1992, cauza C-357/89, EU:C:1992:87, V. J. M. Raulin v Minister van Onderwijs en Wetenschappen (Raulin), § 10; CJCE, 13 ianuarie 2004, cauza C-256/01, EU:C:2004:18, Debra Allonby v Accrington & Rossendale College, Education Lecturing Services, trading as Protocol Professional and Secretary of State for Education and Employment (Debra Allonby), § 69; E. Mazuyer, Les mutations de la figure de „travailleur” dans le droit de l'Union Européenne, în Semaine Sociale Lamy, Supplément n° 1494/2011, Les périmètres du droit du travail, p. 51 – 66. [42] International Labour Organization, The employment relationship, Report V (1), International Labour Conference, 95th Session, International Labour Office, Geneva, 2005, § 26, p. 7, disponibil la: http://www.ilo.org/public/english/standards/relm/ilc/ilc95/pdf/rep-v-1.pdf (accesat la data 30.08.2012). [43] Criteriile care permit determinarea naturii unui contract și elementele de diferență dintre convenția civilă și contractul individual de muncă vor fi analizate în partea a doua prezentului studiu. [44] I. T. Ştefănescu, Ordine publică socială, în I. T. Ștefănescu, (coordonator), Dicționar de drept al muncii, cit. supra, p. 266. [45] Al. Țiclea, op. cit, 2012, p. 351. [46] Idem, loc. cit. [47] M. Volonciu, Articolul 10, în Al. Athanasiu, Codul muncii. Comentariu pe articole. Vol. I. Articolele 1 - 107, Editura C.H. Beck, București, 2007, p. 49 – 50, pe care autoarea o denumește „subordonare atipică”. [48] B. Bossu, Fr. Dumont, P. –Y. Verkindt, Droit du travail, Montchrestien, Paris, 2011, p. 16. [49] Spre deosebire de contractele civile, în cadrul cărora plata se realizează, de regulă, printr-o singura prestație. [50] M. Bob, op. cit., p. 177. [51] Aceleași patru elemente determinante pentru calificarea unui contract ca fiind unul de muncă sunt reținute și de o parte a doctrinei române – a se vedea Al. Țiclea, op. cit., 2012, p. 351 – 353. Autorul include în condiția subordonării salariatului faptul că acesta nu suportă riscul și sarcinile activității desfășurate. [52] N. Countouris, The Changing Law of the Employment Relationship. Comparative Analyses in the European Context, Aldershot, Ashgate, 2007, p. 1; M. Freedland, The Personal Employment Contract, Oxford University Press, Oxford, 2003, p. 3; F. Roșioru, The changing concept of subordination, în G. Kiss (ed.), Recent Developments in Labour Law, Akademiai Kiado, Budapest, 2013, p. 156 - 158, disponibil la: mta-pte.ajk.pte.hu/downloads/felicia_rosioru.pdf. [53] F. Roșioru, op. cit., p. 157 – 172. [54] M. Diakhaté-Faye, Un régime pour le travail indépendant : une autre lecture des décisions requalifiant les contrats de location de véhicule équipé taxi (VET), Jurisprudence Sociale Lamy, n° 91, 4 décembre 2001, p. 4. [55] Al. Țiclea, op. cit., 2009, p. 9. [56] R. Pedersini, ‘Economically dependent workers’, employment law and industrial relations, în European Industrial Relations Observatory On-line (Eironline), disponibil la: http://www.eurofound.europa.eu/eiro/2002/05/study/tn0205101s.htm, (accesat la data: 30.08.2012); L. Nogler, The concept of «subordination» in European and comparative law, Quaderni del Dipartimento, Università degli Studi di Trento, 2009, p. 21-49; I. Marimpietri, Il lavoro subordinato, în Antonio Vallebona (a cura di), I contratti di lavoro, Tomo primo, Utet, Torino, 2009, p. 25. [57] Fr. Favenec-Henry, P.-Y. Verkindt, Droit du travail, L.G.D.J., Paris, 2011, p. 392. [58] A. Fossaert, Télé-réalité et contrat de travail, Semaine sociale Lamy, n° 1403, 8 juin 2009, p. 34 – 56; Fr. Gaudu, R. Vatinet, Les contrats du travail, L.G.D.J., Paris, 2001, p. 28 – 32 și p. 57; A. Mazeaud, Droit du travail, Montchrestien, Paris, 2004, p. 273. [59] Maria do Rosário Palma Ramalho, Direito do trabalho, Parte I, 2a ed., Almedina, Coimbra, 2009, p. 23-24; Maria Malta Fernandes, Os limites à subordinação jurídica do trabalhador, Quid Juris, Lisboa, 2008, p. 14. [60] Acest criteriu poate fi întâlnit în dreptul portughez: a se vedea A. Monteiro Fernandes, Direito do trabalho, 14ª ed., Almedina, Coimbra, 2009, p. 16-17. [61] B. Daly, M. Doherty, Principles of Irish Employment Law, Clarus Press, Dublin, 2010, p. 44 – 45; E. Mazuyer, op. cit., p. 64 – 65; F. Roșioru, op. cit., p. 164 - 165. [62] O. Mazzotta, Diritto del lavoro, Giuffrè Editore, Milano, 2005, p. 48 - 49; I. Marimpietri, op. cit., p. 30-31 . [63] A. I. Pérez Campos, Identidad de la relación laboral, în Antonio V. Semperre Navarro, El contrato de trabajo. Volumen 1, Régimen general del contrato de trabajo, Arazandi Thomson Reuters, Navarra, 2010, p. 55-69; A. Montoya Melgar, Derecho del trabajo, 24ª ed., Editorial Technos, Madrid, 2004, p. 35-39. [64] International Labour Organization, The employment relationship, § 26, p. 7. [65] Employment Relationship Recommendation, 2006 (No. 198), accesibilă la: http://www.ilo.org/dyn/normlex/en/f?p=1000:12100:0::NO::P12100_INSTRUMENT_ID,P12100_LANG_CODE:312535,fr:NO (pagină accesată în 10.12.2016); I. T. Ştefănescu, op. cit., p. 196. [66] I. T. Ştefănescu, op. cit., p. 196. [67] Codul fiscal a fost modificat prin O.U.G. nr. 58 din 26 iunie 2010, pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal şi alte măsuri financiar-fiscale, modificată, la rândul ei, de O.U.G. nr. 82 din 8 septembrie 2010 pentru modificarea art. 7 alin. (1) pct. 2 subpunctul 2.1 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, precum şi pentru modificarea art. III din O.U.G. nr. 58/2010 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal şi alte măsuri financiar-fiscale. [68] Pentru analiza acestor criterii, a se vedea I. T. Ștefănescu, op. cit, p. 224 – 225. Potrivit autorului, criteriile fiscale din care se deduce dependența nu sunt cumulative, astfel încât o activitate poate fi dependentă din punct de vedere fiscal, fără a și subordonată, în înțelesul din dreptul muncii. [69] B. Bossu, Fr. Dumont, P. –Y. Verkindt, op. cit., p. 16. [70] În acelaşi sens, Al. Țiclea, op. cit., 2012, p. 351 – 353. [71] Potrivit art. 7 pct. 1 din Codul fiscal, activitatea dependentă reprezintă „orice activitate desfășurată de o persoană fizică într-o relație de angajare generatoare de venituri”. [72] CJCE, 25 iulie 1991, Cauza C-202/90, EU:C:1991:332, Ayuntamiento de Sevilla împotriva Recaudadores de Tributos de las Zonas primera y segunda, § 9 - 16 [73] C. F. Costaș, Drept fiscal, Editura Universul Juridic, București, 2016, p. 183. [74] Deşi textul în cauză se referă la neîncheierea în scris a contractului individual de muncă, apreciem că sancțiunea poate fi aplicată şi în cazul în care între părți a fost încheiat un contract civil cu ignorarea naturii reale a raporturilor juridice dintre părți, dar autoritatea competentă a recalificat contractul datorită existenței elementelor specifice de subordonare, respectiv de prestare a muncii în numele şi sub autoritatea angajatorului. [75] Şi Codul muncii francez prevede în acest caz, de exemplu, în art. L. 8221-1, L. 8221-2, L. 8221-3, L. 8221-5, L. 8224-1 sancțiunea închisorii de până la 3 ani, respectiv de 5 ani dacă este vorba despre un minor şi pedepse complementare (precum confiscarea bunurilor sau interzicerea activității profesionale în cadrul căreia a recurs la „disimularea muncii”). |